Η νεολαία και το εργασιακό της μέλλον…

 

Ζούμε  σε μια εποχή έντονων αλλαγών, όπου η γήρανση του πληθυσμού, η ανάπτυξη της τεχνολογίας και η αυτοματοποίηση στην εργασία και την καθημερινή ζωή διαδραματίζουν σημαντικό ρόλο στην αγορά εργασίας. Ζούμε σε έναν «ψηφιακό πλανήτη».

Οι κοινωνίες, και μαζί και η δική μας, οφείλουν να αναπτύξουν νέα εργαλεία, ειλικρινείς συνεργασίες και πρακτικές λύσεις που να συνδυάζουν τα ταλέντα του ανθρώπινου δυναμικού τους με αυτά που χρειάζονται οι επιχειρήσεις και ο δημόσιος τομέας, ώστε να δημιουργούνται θέσεις εργασίας.

Η πατρίδα μας δεν έχει επαγγελματικούς εθνικούς σχεδιασμούς και οι νέοι μας έχουν αφεθεί στων ανέμων τη διάθεση…

Ζώντας πάρα πολλά χρόνια δίπλα στους νέους, θα προσπαθήσω να διατυπώσω κάποιες σκέψεις για τον επαγγελματικό τους δρόμο.

Η πρώτη μου συμβουλή είναι να μην προδώσουν τα ταλέντα τους. Για το σκοπό αυτό οφείλουν να αξιοποιήσουν το Test-επαγγελματικού προσανατολισμού (με τη βοήθεια ψυχολόγου). Αυτό θα τους βοηθήσει να κατανοήσουν τα ενδιαφέροντα και τις προτιμήσεις τους που σχετίζονται με την επαγγελματική σταδιοδρομία. Με τον τρόπο αυτό θα έχουν μια πρώτη πληροφόρηση για το τι επάγγελμα ταιριάζει στην προσωπικότητά τους. Βέβαια, δεν είναι η μόνη πληροφόρηση που θα τους κάνει να αποφασίσουν, η πραγματικότητα θα παίξει τον δικό της αποφασιστικό ρόλο.

Ποια είναι η πραγματικότητα;

Πρέπει να γνωρίζουν ότι ο εργασιακός τους χώρος έχει διασταλεί και περιλαμβάνει όλη την Ευρωπαϊκή Ένωση +. Το γεγονός αυτό τους υποχρεώνει να γνωρίζουν άριστα τουλάχιστον μία ξένη γλώσσα και να χειρίζονται σε ικανοποιητικό βαθμό τις νέες τεχνολογίες της πληροφορίας, ανεξάρτητα από τη φύση της εργασίας τους.

Ο ανταγωνισμός στην αγορά εργασίας είναι ο κανόνας. Το γεγονός αυτό οδηγεί στο να επιδιώκουν την αριστεία. ΠΡΟΣΟΧΗ! Η αριστεία δεν πρέπει να συγχέεται με την αριστοκρατία. Η αριστεία προϋποθέτει: όραμα, στόχους, συνεχή μάθηση, ήθος, καινοτόμο και ομαδικό πνεύμα, αξιολόγηση και ταλέντο. Η αριστεία δεν είναι η δυνατότητά μου να ξεπερνώ τους άλλους, αλλά να ξεπερνώ τον εαυτό μου.

 

Ατενίζοντας τη μεταλυκειακή εκπαίδευση…

Όσοι έχουν εξαιρετικές επιδόσεις και συγκεκριμένους στόχους θα εισαχθούν στον πανεπιστημιακό κλάδο που επιθυμούν και θα προσεγγίζουν το όραμά τους, εστιάζοντας στην αριστεία.

Όσοι αναζητούν επαγγελματική διέξοδο θα πρέπει, με βάση την πληροφόρηση για την εξέλιξη της αγοράς εργασίας, να ακολουθήσουν σπουδές με δεξιότητες που θα τους αυξήσουν την πιθανότητα απασχόλησης. Αξίζει να σημειωθεί ότι η επαγγελματική εκπαίδευση, αν οργανωθεί αξιόπιστα, είναι μια λύση για το μεγάλο ποσοστό των νέων ανθρώπων. Δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι στις «έμπειρες» κοινωνίες μόνο το 33% των αποφοίτων λυκείου ακολουθεί πανεπιστημιακές σπουδές ( βέβαια διαθέτουν υψηλής στάθμης επαγγελματική εκπαίδευση!).

Οι ανάγκες των σύγχρονων κοινωνιών σε ειδικότητες αλλάζουν συνεχώς. Οι πληροφορίες σχετικά με τις αλλαγές είναι εύκολο να αναζητηθούν. Το σχόλιό μου θα το κλείσω με μια τελευταία παρατήρηση: στον εργασιακό της χρόνο η νέα γενιά θα αλλάξει πολλές φορές επάγγελμα, πράγμα που σημαίνει ότι πρέπει να επενδύσει σε δεξιότητες πολλαπλών χρήσεων.

Τέλος

Κανένα επάγγελμα δεν μπορεί να ασκηθεί συνειδητά χωρίς γενική παιδεία. Δεν σπουδάζει κανείς για να αποκτήσει ένα κομμάτι χαρτί που θα το εξαργυρώσει στην αγορά εργασίας. Το γεγονός αυτό τους επιφορτίζει με αυξημένη προσωπική ευθύνη για ενίσχυση του γνωσιακού τους υπόβαθρου. Όσο πιο ενημερωμένος και καλλιεργημένος είναι ένας άνθρωπος τόσο καλύτερος γίνεται στο επάγγελμά του. Ας εντοπίσουν λοιπόν οι νέοι/νέες τις αδυναμίες τους και ας εκπαιδεύσουν και εξασκήσουν τους εαυτούς τους για να βελτιωθούν…

Ο. Καθ. Χρήστος Β. Μασσαλάς-π. Πρύτανης του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων

Πρόεδρος του Ριζαρείου Ιδρύματος

E-mail: cmasalas@uoi.gr