2.jpg

Μία μοναδική παράσταση που όμοιά της δεν έχει υπάρξει εδώ και 111 χρόνια πραγματοποιήθηκε στις 22 Ιουλίου: Για πρώτη φορά μετά από έναν αιώνα και πλέον (από το 1904) αρχαιοελληνική τραγωδία αποδόθηκε από στήθους από το πρωτότυπο (όχι από μετάφραση) στην Αρχαία Ελληνική, αλλά και παράλληλα στην Νοηματική!

Συγκεκριμένα, χθες βράδυ στο Χαλάνδρι, στον προαύλιο χώρο του Εκκλησιαστικού Λυκείου της Ριζαρείου Σχολής πραγματοποιήθηκε με μεγάλη επιτυχία η παγκοσμίως πρωτοποριακή (δίγλωσση) παράσταση της Αντιγόνης του Σοφοκλέους υπό την αιγίδα της Ελληνικής Εθνικής Επιτροπής για την UNESCO. Για πρώτη φορά στην Ελλάδα κατά τα τελευταία 111 χρόνια (από το 1904) αρχαιοελληνική τραγωδία αποδόθηκε από στήθους από το πρωτότυπο (όχι από μετάφραση) στην Αρχαία Ελληνική. Επί πλέον, για πρώτη φορά παγκοσμίως, η απόδοση των διαλόγων ήταν δίγλωσση από μέλη του ιδίου θιάσου (όχι με προβολές υποτίτλων) στην Αρχαία Ελληνική και στην Ελληνική Νοηματική.

3.jpg

Οικουμενικότητα. Τα διαχρονικά μηνύματα της «Αντιγόνης» σηματοδοτήθηκαν από την σύνθεση ενός καινοφανούς πολυεθνικού θιάσου, που περιελάμβανε εφήβους μαθητές ελληνικής, αλβανικής, και ουκρανικής καταγωγής, άλλοι ακούοντες και άλλοι ανήκοοι που όλους όμως τους ένωνε λειτουργικά και αρμονικά η κοινή υπερβατική τους προσπάθεια να αποδώσουν το ουμανιστικό μεγαλείο του Σοφοκλέους από το πρωτότυπο, στην έμμετρο γλώσσα του Μεγάλου Τραγικού, στην Αρχαία Ελληνική και ταυτόχρονα στην Ελληνική Νοηματική. Ενδεικτικά η απόδοση των ρόλων στη νοηματική των μεν Κρέοντος και Αίμωνος έγινε από τους Ουκρανούς μαθητές Τάρας Μπαμπίι και Αλμπέρτο Ουβάρωφ αντίστοιχα, του δε Τειρεσία από την Αλβανίδα μαθήτρια Αριόλντα Ζυκάι. Ολόκληρο το αρχαίο ελληνικό κείμενο αποδόθηκε από τους μαθητές του Εκκλησιαστικού Λυκείου της Ριζαρείου Σχολής. 

Θεατές. Για 100 συνεχόμενα λεπτά οι 800 τυχεροί θεατές της παράστασης ταξίδεψαν στο μακρινό ιστορικό παρελθόν, εμβαπτιζόμενοι σε μία μυσταγωγική πανδαισία αρχαιοελληνικού ελεγειακού λόγου, καθώς ο χώρος της Ριζαρείου επάλλετο από το «ΕΡΩΣ ΑΝΙΚΑΤΕ ΜΑΧΑΝ » (έρωτα ανίκητε στη μάχη) και εδονείτο από το «ΠΟΛΛΩ ΤΩ ΦΡΟΝΕΙΝ ΕΥΔΑΙΜΟΝΙΑΣ ΠΡΩΤΟΝ ΥΠΑΡΧΕΙ » (η ευτυχία προϋποθέτει φρόνηση) του εκπληκτικού Χορού των εφήβων μαθητών της Ριζαρείου.

4.jpg

Σκηνικά. Ιδιαίτερη αίσθηση προκάλεσε στους θεατές το εύρος της «σκηνής », που εξετείνετο από τα κτίρια της Ριζαρείου Σχολής μέχρις το έναντι αυτών αλσύλλιο (150 μέτρα): Ενδεικτικά ο Χορός προσήλθε στο κέντρο της «σκηνής » εκ δεξιών από το παρακείμενο αλσύλλιο (απαγγέλοντας στην Αρχαία Ελληνική) ενώ ο στρατιώτης -φύλακας προσέτρεχε στο κέντρο της σκηνής εξ αριστερών, από τα κτίρια της Ριζαρείου, που εκοσμούντο από παρεμβαλλόμενα μνημειακά σκηνικά αρχαίας πόλεως. Το κέντρο δε της σκηνής ήταν ο Ιερός Ναός του Αγ. Γεωργίου, στον προαύλιο χώρο της Ριζαρείου. Αυτή η πρωτότυπη σκηνογραφία σε συνδυασμό με την μελοποίηση και απόδοση των χορικών για πρώτη φορά σε βυζαντινή μουσική (από μαθητές της Ριζαρείου ) συνέβαλαν στο να καταδειχθεί συνειρμικά , από τους εφήβους ηθοποιούς προς τους θεατές , η συνέχεια της ελληνικής παράδοσης από την κλασσική εποχή, δια μέσω του Βυζαντίου, έως τις μέρες μας.

Συντελεστές. Οι συντελεστές της παράστασης, άλλοι εμφανείς και άλλοι αφανείς , ξεπέρασαν τους 100: Πέραν των 22 εφήβων μαθητών, ιδιαίτερα σημαντική ήταν η 10μηνη συνέργεια των (44) γονέων τους εν μέσω οικονομικής κρίσεως, η χρηματοδότηση της παράστασης δια χορηγίας ενός ιδιώτη, του Κωνσταντίνου -Αλεξάνδρου Γουναράκη, η σύσσωμη συμπαράσταση των καθηγητικών συλλόγων των δύο λυκείων που συνέπραξαν ώστε η θεατρική παράσταση να πλησιάσει το επίπεδο της τελειότητος, ένα επιτελείο από 12 συνεργάτες (σκηνογράφους, βιντεολήπτες, τεχνικούς ήχου κ.τ.λ. ), και η ενεργός συμπαράσταση του Δήμου Χαλανδρίου, που δια της Διευθύνσεως Παιδείας και της Υπηρεσίας Καθαριότητος και Πρασίνου του Δήμου ανέλαβε ανιδιοτελώς και αφανώς το επίπονο έργο της διαμόρφωσης του προαυλίου χώρου της Ριζαρείου Σχολής για τις ανάγκες της παράστασης.

5.png

Υπουργείο Παιδείας. Η παράσταση οργανώθηκε στο πλαίσιο του Πολιτιστικού Προγράμματος Σχολικών Δραστηριοτήτων τού Υπουργείου Παιδείας (Υ.ΠΟ.ΠΑΙ.Θ.), δια συμπράξεως δύο σχολείων: τού Εκκλησιαστικού Λυκείου της Ριζαρείου Σχολής και του Δημοσίου Γενικού Λυκείου Κωφών και Βαρηκόων Αγ. Παρασκευής.

Πηγή: http://www.typosthes.gr/

 

b_800_600_0_00_images_lykrizar_2015_antigoni_1.jpg